Рекомендації щодо забезпечення гендерного підходу в усіх форматах Конференції з відновлення України в Римі (URC 2025)

16/5/2025

СХВАЛЕНО

Координаційною радою

Платформи забезпечення гендерного мейнстримінгу та інклюзії у відновленні
17 квітня 2025 року

1. Обґрунтування

Включення гендерного підходу та інклюзії є зобов’язанням України в межах процесу євроінтеграції, що передбачено Планом дій для України (Ukraine Facility), Планом дій ЄС щодо гендерної рівності (GAP III) та є умовою відповідності acquis ЄС.

Гендерна рівність — один із семи принципів відновлення, закріплених у Декларації Лугано (2022), а інклюзивність — ключовий елемент сталої відбудови.

Залучення жінок, молоді, людей з інвалідністю, людей старшого віку та інших уразливих груп до відновлення має вирішальне значення з огляду на такі дані:

  • – Гендерна різниця в оплаті праці у 2023 році становила 41,4%.
  • – 41% непрацюючих жінок у 2024 році назвали основною причиною економічної неактивності нерівномірний розподіл домашніх і доглядових обов’язків.
  • – 47% дітей дошкільного віку не мають доступу до дошкільної освіти, що унеможливлює для одного з батьків (переважно матерів) бути активними на ринку праці.
  • – У секторах зростання (ІТ, енергетика, інфраструктура) жінки представлені слабко або майже відсутні.
  • – Жінки очолюють менше 20% територіальних громад, попри активну участь у наданні гуманітарних, соціальних та освітніх послуг.
  • – За 2022–2023 роки лише 1% відслідкованих ОЕСР коштів міжнародної допомоги було спрямовано на гендерну рівність і права жінок.

Ігнорування цих даних під час планування та реалізації програм відновлення:

  • – обмежує ефективність використання ресурсів;
  • – посилює нерівність і вразливість;
  • – звужує базу людського капіталу;
  • – суперечить принципам прозорості, результативності та інклюзивності.

Інтеграція гендерного підходу та принципу інклюзії дозволяє:

  • – краще оцінити реальні потреби населення;
  • – забезпечити рівний доступ до ресурсів, послуг і можливостей;
  • – підтримати репродуктивне здоров’я та мобільні ГЗН-послуги;
  • – розвивати людський капітал на місцевому та національному рівнях;
  • – зміцнити довіру до державної політики та міжнародного партнерства;
  • – зменшити ризики еміграції молоді, зокрема хлопців.

2. Можливості для посилення гендерного підходу та інклюзії в підготовці URC 2025

Людський капітал (див. детальніші рекомендації нижче):

  • – Розширити зміст відповідних панелей за рахунок врахування доглядового навантаження та його впливу на участь жінок у ринку праці та бізнесі. Включити тему доступу до дитсадків як передумови економічної активності батьків.
  • – Приділити увагу залученню молоді до процесів відновлення, з акцентом на гендерно-орієнтовану політику для юнаків і дівчат.
  • – Підкреслити необхідність пошуку рішень для залучення до економічної активності вразливих груп, зокрема людей з інвалідністю, людей похилого віку, ВПО, у т.ч. з окупованих територій, одиноких батьків та інших.

Бізнес:

  • – Визначити негативні наслідки впливу гендерних стереотипів на вибір професій і галузей підприємництва і шляхи подолання цих бар’єрів.
  • – Розглянути інструменти для розширення доступу жінок до програм підтримки МСБ, інновацій, фінансування.

Місцевий рівень:

  • – Відобразити внесок жінок і громадських організацій у наданні базових послуг у громадах.
  • – Підкреслити потребу в наскрізній інклюзивності всіх державних послуг — освіти, охорони здоров’я, транспорту, соціального захисту тощо.

ЄС:

  • – Акцентувати на адвокації включення українських потреб і досвіду в нову Гендерну стратегію ЄС 2026–2030.
  • – Розширити вимір євроінтеграційних реформ за рахунок індикаторів інклюзії, реагування на ГЗН і прав вразливих груп.

Програма URC:

  • – Заохочувати участь жіночих ГО не лише в гендерній панелі, а в усіх тематичних заходах.
  • – Включити практику збирання та використання гендерно-дезагрегованих даних при плануванні та моніторингу політики і програм відновлення.

3. Наявні інструменти для інтеграції гендерного підходу

  • Платформа забезпечення гендерного мейнстримінгу та інклюзії у відновленні (2023) – міжвідомчий координаційний механізм, створений при Комісії з питань координації взаємодії органів виконавчої влади щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, з метою інтеграції принципів гендерної рівності та інклюзії у процес відновлення України. Платформа об’єднує представників уряду, громадянського суспільства, бізнесу та міжнародних партнерів.
  • Консультативна панель Платформи (2024) – об’єднання представників і представниць громадянського суспільства, створене для посилення впливу громадських організацій на процеси забезпечення гендерного мейнстримінгу та інклюзії у відновленні України. Панель сприяє координації дій, залученню до ухвалення рішень та забезпеченню участі громадянського суспільства у процесах відновлення.
  • Міжнародний альянс за гендерно-чутливе та інклюзивне відновлення (2024) – започаткований під час Конференції з відновлення України (URC2024) у Берліні як спільна ініціатива урядів, міжнародних організацій, громадянського суспільства та бізнесу для просування гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок в Україні. Метою Альянсу є усунення диспропорцій, що виникли внаслідок війни, та забезпечення більш інклюзивного майбутнього для всіх українців та українок.
  • Індекс гендерної рівності України (2025) – перший в Україні розрахунок індексу гендерної рівності, розроблений Українським Жіночим Фондом у співпраці з Державною службою статистики України за методологією Європейського інституту гендерної рівності. Індекс охоплює шість ключових сфер: робота, гроші, знання, час, вплив і здоров’я, та слугує інструментом для моніторингу й оцінки прогресу досягнення гендерної рівності в країні.
  • – Розділ про людський капітал у Плані України – розділ включає аналіз гендерних бар’єрів у зайнятості та догляді, підкреслюючи необхідність інвестицій у доглядову інфраструктуру як драйвер розвитку. Водночас, План практично не охоплює інші виміри гендерної рівності, що вказує на потребу в розширенні гендерного аналізу в інших сферах.
  • – Панель про гендерний паритет та жіноче лідерство (2.8) – запланована в рамках Конференції з відновлення України 2025 року в Римі, буде присвячена обговоренню питань гендерного паритету та жіночого лідерства у процесах відновлення. Очікується, що вона стане платформою для обміну досвідом та напрацювання рекомендацій щодо посилення участі жінок у відбудові країни.

4. Рекомендовані дії в межах підготовки та проведення URC 2025

1) Забезпечити інтеграцію гендерного підходу та інклюзії в усі панелі та формати Конференції.

Гендерна тематика має бути представлена не лише в окремій гендерній панелі, а наскрізно — в усіх змістовних заходах URC 2025. Рекомендується:

  • – Забезпечити участь експертів та експерток з гендерної рівності, прав жінок, прав людей з інвалідністю, прав літніх людей, інклюзії молоді тощо;
  • – Відобразити в описах панелей, як буде враховано гендерні аспекти й потреби вразливих груп;
  • – Включити представниць жіночих і правозахисних ГО до усіх панелей конференції.

2) Включити молодь до діалогу та програмної частини Конференції.

  • – Запросити до участі у панелях молодих активістів та активісток, які працюють у сферах відновлення, місцевого розвитку, інновацій, інклюзії.
  • – Визначити виклики, пов’язані з еміграцією молоді, зокрема юнаків, та інструменти для їх збереження і залучення в Україні.

3) Забезпечити участь вразливих груп в обговореннях усіх напрямів відновлення.

  • – Передбачити, щоб потреби людей з інвалідністю, людей похилого віку, ВПО, у т.ч. з окупованих територій, одиноких матерів/татів, етнічних меншин тощо були враховані в рамках панелей, що стосуються доступу до послуг, працевлаштування, інфраструктури.
  • – Просувати принцип безбар’єрності (не лише фізичної) у відбудові послуг, закладів, транспорту.

4) Включити до панелі про охорону здоров’я питання репродуктивного здоров’я та реагування на ГЗН.

  • – Відзначити важливість забезпечення мобільних послуг з репродуктивного здоров’я, особливо в деокупованих територіях та громадах із нестачею медичних кадрів.
  • – Просувати послідовне включення послуг з реагування ГЗН до програм охорони здоров’я, гуманітарної допомоги та відновлення.

5) Адвокатувати відображення українського досвіду в новій Гендерній стратегії ЄС 2026–2030.

  • – Підкреслити, що повномасштабна війна спричинила нові виклики для забезпечення прав жінок, гендерної рівності, репродуктивного здоров’я.
  • – Просувати механізми спеціальної підтримки українських жіночих ініціатив у межах європейської політики рівності.

6) Зміцнити координацію партнерів для включення гендерного підходу.

  • – Організувати регулярний діалог між міжнародними партнерами, у т.ч. міжнародними фінансовими установами, державними органами, громадськими організаціями для синхронізації зусиль;
  • – Поширити Рекомендації для всіх партнерів URC щодо інтеграції гендерного підходу та інклюзії.

5. Показники результативності та очікувані результати

Для оцінки ступеня інтеграції гендерного підходу та інклюзії у підготовку і проведення URC 2025 пропонуються такі індикатори:

1) Програмна частина Конференції:

  • – Частка панелей, у яких інтегровано гендерну тематику (ціль — не менше 75%),
  • – Кількість панелей, де виступають жінки, у тому числі представниці уряду, бізнесу, ГО (ціль — у кожній панелі).

2) Участь та представництво:

  • – Частка жінок серед усіх спікерів конференції (ціль — не менше 40%),
  • – Кількість виступів, що представляють голоси молоді, осіб з інвалідністю, представників/ць інших вразливих груп (ціль — щонайменше 5 тематичних виступів).

3) Дані і політика:

  • – Частка програм та стратегій, презентованих на URC, що базуються на гендерно-дезагрегованій статистиці (ціль — не менше 75);
  • – Наявність спеціальних розділів щодо потреб і участі вразливих груп у презентованих реформах.

4) Результати Конференції:

  • – Оголошені зобов’язання міжнародних партнерів щодо фінансування програм гендерно-орієнтованого та інклюзивного відновлення (ціль — мінімум 3 окремі фінансові зобов’язання),
  • – Оголошення про запуск нових програм/фондів/ініціатив на підтримку гендерної рівності та підтримки вразливих груп (ціль — щонайменше 5).

6. Рекомендації щодо включення гендерної рівності та інклюзії в панелі виміру «Людський капітал»

Усі панелі повинні інтегрувати гендерну рівність та інклюзію як необхідні складові стійкого та справедливого відновлення України. Нижче наводяться рекомендації до кожної з восьми тематичних панелей:

Панель 1. Людиноцентричне економічне відновлення та розвиток ринку праці

  • – Визначити гендерні бар’єри в доступі до зайнятості в секторах, що відновлюються, із фокусом на участь жінок у сфері будівництва, енергетики, транспорту та ІТ;
  • – Порушити питання обмежень для економічної активності батьків, які здійснюють догляд за дітьми, через нестачу доступних дошкільних послуг — і представити інвестиції в доглядову інфраструктуру як драйвер розвитку;
  • – Акцентувати на необхідності державних програм підтримки самозайнятості та жіночого підприємництва, особливо в сільських громадах.

Панель 2. Освіта і розвиток людського капіталу

  • – Запропонувати рішення для подолання гендерних стереотипів у виборі професій, особливо у професійно-технічній освіті та STEM-напрямках;
  • – Представити рішення щодо розширення охоплення інклюзивною дошкільною освітою;
  • – Забезпечити включення молоді в обговорення відновлення системи освіти, з урахуванням потреб юнаків, дівчат та молодих людей з інвалідністю.

Панель 3. Наука, дослідження та інновації

  • – Забезпечити залучення жінок-науковиць та дослідниць до панелі та подальших інноваційних проєктів;
  • – Підкреслити необхідність розробки інклюзивних технологій — з урахуванням гендерних аспектів, потреб людей з інвалідністю, літніх людей та інших уразливих груп.

Панель 4. Розробка політики інклюзивності

  • – Акцентувати на потребах сімей, що здійснюють догляд за людьми з інвалідністю, та важливості підтримки таких сімей у відновленні, у т.ч. у контексті доступу до ринку праці
  • – Наголосити на важливості програм для психосоціальної підтримки та забезпечення безбар’єрності в усіх сферах;
  • – Адвокатувати інституційну трансформацію соціальних послуг із фокусом на чутливість до різних потреб отримувачів.

Панель 5. Охорона здоров’я як передумова відновлення

  • – Додати аспект забезпечення послуг у сфері сексуального і репродуктивного здоров’я, зокрема мобільні бригади для віддалених громад;
  • – Розглянути психічне здоров’я як ключову сферу підтримки жінок і чоловіків, які пережили насильство, втрату або переселення;
  • – Підкреслити необхідність збору даних, розподілених за статтю, віком та іншими характеристиками, з метою врахування потреб різних груп під час планування медичних послуг.

Панель 6. Залучення, повернення і реінтеграція українців

  • – Обговорити підтримку добровільного повернення українців за кордону, з урахуванням потреб жінок, осіб з інвалідністю, родин з дітьми — включно з доступом до соціальних, медичних і освітніх послуг;
  • – Врахувати гендерно-чутливий підхід до програм реінтеграції, у т.ч. підтримку жінок, які повертаються без супроводу партнера або здійснюють доглядові функції самостійно;
  • – Запропонувати рішення для збереження молоді в країні, зокрема юнаків, через інвестиції у професійне навчання, працевлаштування та громадську активність.

Панель 7. Культурна спадщина та культурне самовираження як основа української ідентичності

  • – Представити ініціативи, що підтримують культурне відновлення з участю жінок, молоді та представників уразливих груп;
  • – Акцентувати на ролі культури як простору відновлення довіри, взаєморозуміння і психосоціального відновлення;
  • – Залучити культурних діячів/-ок, які працюють із темами воєнного досвіду, гендерної рівності, інклюзії.

Панель 8. Гендерна рівність і жіноче лідерство у відновленні

  • – Підтримати включення українських підходів до нової Гендерної стратегії ЄС на 2026–2030 роки;
  • – Закликати до збільшення частки міжнародної допомоги на програми просування прав жінок та гендерної рівності;
  • – Просувати системне застосування гендерного бюджетування, використання гендерно-дезагрегованих даних і створення міжсекторальних механізмів реалізації зобов’язань після конференції.